TRAINING voor intervisiebegeleiders

De training voor intervisiebegeleiders biedt je kennis en vaardigheden die nodig zijn om een intervisiegroep te kunnen begeleiden en het gezamenlijke leren te faciliteren. Deze training bestaat uit drie dagen en is SKJ-geaccrediteerd.

OMSCHRIJVING

Reflectie binnen de hulpverlening is een belangrijke leeractiviteit voor de professional. Je scherpt jezelf als ‘eigen’ instrument en bevordert jouw vakmanschap.

Wil jij intervisiegroepen gaan begeleiden? Dan heb je kennis nodig om reflectief te kunnen leren, om reflectief leren te kunnen begeleiden en te kunnen faciliteren.

Die kennis en de basisvaardigheden bieden we je in deze 3-daagse training. Uitgangspunt is: reflectief leren is leren van eigen ervaringen. Dat vraagt van begeleiders om dit ervaringsleren ook zelf te verdiepen. Je kan een groep zo ver brengen als je zelf bent- wat van jou als intervisiebegeleider vraagt dat je blijft reflecteren op eigen functioneren. Om te blijven leren is het niet alleen van belang dat je weet hoe je dit kan doen, maar dat je dit ook zelf doet om eigen leren te verdiepen, zodat je het verdiepende leren voor een intervisiegroep kan faciliteren.

In deze training ga je daarom door eigen inzet en werkervaring ‘reflectief leren leren’. Tijdens deze training leren de deelnemers over hoe een intervisiegroep te faciliteren om tot leren te kunnen komen. Wat is van belang en hoe pak je dat aan? We leren op 2 niveaus: door het zelf te doen én door te kijken naar hoe je het geleerde vorm kan gaan geven als intervisiebegeleider.
De deelnemers leren over waar het om gaat bij reflectie, hoe je reflectief kunt leren en hoe je reflectief leren kunt begeleiden. Er wordt aandacht besteed aan hoe men begeleide intervisie in eigen organisatie kan inzetten.

DOEL

Na het volgen van deze training heb je voldoende handvatten en basisvaardigheden om een intervisiegroep te kunnen gaan begeleiden.

DOELGROEP

Professionals, werkzaam in de sociale sector die een intervisiegroep (willen) gaan begeleiden.

INHOUD

Het programma is opgebouwd uit 3 dagen. Dag 1 en dag 2 volgen na elkaar, dag 3 volgt na ca. 6 weken. Tussen dag 2 en dag 3 begeleiden deelnemers een intervisiebijeenkomst. Zij maken daar een reflectieverslag van dat aansluit op eigen leerplan. Tijdens dag 3 worden de ervaringen van deze bijeenkomst besproken en maken we daar weer een ‘leerslag’ in.

OPZET

  • We leren met elkaar door te doen; we gebruiken casuïstiek uit de praktijk van de deelnemers
  • De deelnemers kunnen dit direct toepassen in de eigen dagelijkse praktijk
  • Reflecteren met elkaar vindt continu plaats: wat ging er goed, wat kan nog beter?
  • Tussen de tweede en derde scholingsdag doen de deelnemers ervaring op met het begeleiden van een intervisiegroep

ONDERWERPEN

  • Wat is reflectief leren?
  • Leervraag en leerproces
  • Opbouw en vormgeving van een intervisietraject
  • Groepscontract en voorwaarden voor intervisiegroep
  • Methodisch reflectief leren
  • Groepsprocessen
  • Professioneel leiderschap; eigen ontwikkeling als intervisiebegeleider; kwaliteiten en valkuilen
  • Feedback geven
  • Borging en inbedding van de intervisiegroep
  • Overtuigingen en patronen op het spoor komen
  • Eigen overtuigingen en patronen onderzoeken

RESULTATEN

Na het afronden van de training:

  • Heeft de deelnemer kennis over reflectie
  • Heeft de deelnemer kennis over verschillende intervisiemethodes en werkvormen
  • Heeft de deelnemer inzicht in zijn/haar rol als intervisiebegeleider en de randvoorwaarden vanuit de organisatie
  • Heeft de deelnemer inzicht in eigen kwaliteiten, valkuilen en ontwikkelingspunten als intervisiebegeleider
  • Heeft de deelnemer inzicht in overtuigingen en patronen en weet hoe deze bespreekbaar te maken
  • Kan de deelnemer het leerproces van een intervisiegroep opstarten en begeleiden
  • Kan de deelnemer het eigen reflectieve leren als intervisiebegeleider blijvend vormgeven
  • Kan de deelnemer groepsprocessen in een intervisiegroep hanteren
    Met deze verworven kennis is de deelnemer in staat om na het afronden van de training zelfstandig intervisiebijeenkomsten te begeleiden

CERTIFICERING

Je ontvangt een certificaat als je:

  • 100% aanwezig bent geweest bij de trainingsdagen
  • Een intervisiebijeenkomst hebt begeleid
  • Het reflectieverslag over de intervisiebijeenkomst met een voldoende hebt afgerond
  • Binnenwerk Reflectie maakt uiterlijk zes weken na de verdiepingstraining de certificaten. We sturen de certificaten naar de contactpersoon van de betreffende organisatie

PRAKTISCH

Aanvangsniveau: HBO
Niveau: Post HBO
Accreditatiepunten: 24,75 bij het SKJ-register.
Studiebelasting: 18,75 contacturen en 6 zelfstudie-uren
Studiemateriaal: De deelnemer krijgt tijdens de training kennis aangereikt. De theorie die wordt besproken is gebaseerd op actuele kennis binnen het vakgebied van de jeugd- en gezinsprofessional.

Theorie die onder andere wordt gedeeld zijn het toepassen van methodische reflectie zoals beschreven door F. Siegers, groepsdynamica volgens o.a. Tuckman en Levine, intervisiemethodes volgens Lingsma & van Doorn en het socratische model. Het praktijkboek intervisie van M. Bellersen en I. Kohlmann dient als naslagwerk.

DOWNLOAD hieronder het volledige programma!


@